Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
Támogatóink
MASZK.HU / THEALTER
2025. október. 10., péntek napja, °C
THEALTER
A THEALTER 1991-ben indult nyári nemzetközi színházi fesztivál, amely a térség legrégebbi, a legutóbbi évekig egyetlen évente jelentkező nemzetközi színházi fesztiválja. Évről-évre olyan független, azaz innovatív művészi közösségeket látunk vendégül, akik a komplex színházi nyelv művelésében értek el kimagasló esztétikai és színháztörténeti jelentőségű eredményeket, és nyitottak vagyunk minden új kísérletre is. A kezdetektől nagy hangsúlyt fordítunk a határon túli magyar színházak bemutatására, 2003-tól a „Déli Vonal” koncepció kidolgozásával adtunk fesztiválunknak végleges karaktert: a hármas határ közelében földrajzi és kulturális találkozási pontot kínálva különös figyelmet fordítunk a Balkán és Kelet-Európa izgalmas, újító alternatív társulataira, alkotóira. Zenei, képzőművészeti, szabadtéri, gyerek- és szakmai kísérőprogramok gazdagítják a találkozó műsorát. 2012 óta fesztiválhíradóinkban mozgóképes formában is beszámolunk az eseményekről.
A fesztivál logóját és plakátjainkat a kilencvenes évek közepe óta Baráth Ferenc jegyzi, akit THEALTER-sorozatáért 2003-ban a képzőművész szakma Arany Rajzszög díjjal jutalmazott.
Az elmúlt bő harminc évben a Régi Zsinagóga, a THEALTER és a MASZK neve szorosan összekapcsolódott. Eddigi tevékenységünk nyomán több mint 30 ország több mint 220 színházi alkotóműhelye mutatkozott be városunkban, sokan elsőként Magyarországon.
Az elmúlt bő harminc év alatt olyan generációk nőhettek fel városunkban, melyeknek módjában állt a világszínház kiemelkedő alkotóival, innovatív művészeti műhelyeinek munkáival találkozni.
Az utóbbi évek egyik legfontosabb innovációja a THEALTER Tea for Two tréningkurzus volt, ahol 17 év feletti, hazai és határon túli, közép- vagy felsőfokú művészeti oktatásban résztvevő fiatalok dolgoztak együtt 2-3 kiváló alkotóval. A műhelymunkát nyilvános tréningbemutató követte, melyeket rögzítettünk.
Fő helyszínként a Régi Zsinagóga és a Kisszínház várja a fellépőket és a közönséget, de lehetőség szerint évről-évre bevonunk új helyszíneket is.
A nagykorúvá érett fesztivál történetében a 2008-as esztendő a metamorphosis, a 2009-es az illúzió éve volt. 2010-ben a hetvenéves Tolnai Ottót ünnepeltük színházzal, 2011 a fiatalok, 2012 a függetlenek, 2013 a figyelő tekintet és a nyúl, 2014 a puttók éve, 2015 a jubileumi, negyedszázados fesztivál, 2016 a macska, 2017 pedig a kutyák éve volt. 2018 a mindig éber, a veszélyre hangos gágogással figyelmeztető, csapatban igen hatékony liba éve, 2019 a huszonkilencedik év, 2020 a jubileumi fesztivál, az eufórikus újraszínház, 2021 a lovas abrakadabra éve volt. 2022 háborúval sújtott év.
2023 és 2024 után 2025 is a teljes bizonytalanság és az elszánt kitartás éve. A 35. fesztivál éve.
Az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését négy alkalommal elnyerő THEALTER olyan fesztivál, amely hagyományai, erényei megtartása mellett úgy tud megújulni, hogy még többet és még jobbat adhasson a közönség és a szakma számára.
Július 26-a és augusztus 2-a között harmincötödik alkalommal zajlott le a szegedi MASZK Egyesület által szervezett THEALTER fesztivál. A fesztivál három és fél évtizedes történetében először voltak döntő többségben a női alkotók és a női témák az ezúttal is változatos színházi műfajú alkotásokat felvonultató programban, de a független színházcsinálók legújabb generációjának tagjaival is megismerkedhetett a publikum. A Tolnai Ottónak ajánlott jubileumi fesztiválon klasszikus irodalmi művek és kortárs drámák adaptációi mellett báb-, tánc- és koncert-színházi előadás, részvételi és vitaszínház, és ünnepi performansz is szerepelt a kínálatban. Szeged harmincötödször is a függetlenek fővárosa volt: 8 nap alatt 7 helyszínen 28 különböző produkciót láthattak a Szeged és Budapest mellett Magyarország 15 megyéjének 52 kisebb-nagyobb településéről és a határon túlról – 7 ország 8 városából – érkező lelkes nézők, akiknek a támogatása nélkül sem idén, sem a megelőző harmincnégy évben nem lett, nem lehetett volna THEALTER.
„Az idei év számomra legmeghatározóbb meghívottjai az újítás és az újrakezdés különböző intenzitású energiáit hordozzák magukban. A Talált tér a fesztivál első napján máris felszabadította a jelenlevőket azzal, hogy segített levetkőzni a társadalom testünkre irányuló reguláit. A Lassan és A Tíz hónap Babilon-ügy szűkösen intim világokat nyit meg, fájdalmas és örökérvényű történeteket mesél, amikben az újrakezdés fogalma radikálisan átértékelődik. A New Genesis táncosai az egyén és a közösség dinamikája mentén az emberi létet, az érzelmek mindig megújuló alkotóerejét mutatják be. A Kék Tesla és a mostakkor. a kapunyitási identitáskeresés mókás és kevésbé mókás útjait járja be, míg A Színházcsináló egy élénk és határozott személyiség formakeresését állítja középpontba. Egészen kísérleti, rendkívül izgalmas színházi nyelven, a reprezentáció többszintű játékával szólal meg APatkányfogóProjekt, és még sorolhatnám. A harmincötödik THEALTER-ről mindenki jókora adag inspirációval, újult erővel, az újrakezdés vagy éppen a folytatás motivációjával térhetett haza” – mondja Szabó Réka Dorottya, a fesztivál visszatérő junior bloggere, aki ezúttal a Kritikus Szekció társműsorvezetője is volt.
Holpár Anna kritikust, a szinhaz.net portál új, ősszel kezdő szerkesztőcsapatának tagját az előadások mellett a fesztivál és a város befogadó attitűdje is megérintette: „Szeged rutinosan fogadja a thealterezőket, öt perc alatt bárhova átérünk, nyilvános wifit használunk, szükség szerint választunk a Klauzál téri szökőkút oroszlánjai alá vésett erőforrásokból: veszek egy kis bátorságot, mondjuk, mikor vizet töltünk, felhős napokon a választott csap felirata: fény. Ami pedig a nézőtérnek felfénylik: a mai fiúk-lányok társasági életének megrázóan közelről figyelhető „víz alatti áramlása” (Apertúra: Brománc), ahogy egy kamera járkál Hammeln szellemvárosában, majd misztikusan kap emberi bábtestet a szerelem pillanataiban (Kövér Béla Bábszínház: A Patkányfogó Projekt), a pedagógiai program, ami az „ovi impró”-mozgásformával tesz érzéki tanúságot testvériségről és szabadságról (Szünet Együttes: Talált tér). Törékenyek és megingathatatlanok, útjelzőink.”
Ódor Klára drámatanár, színházi nevelő, visszatérő THEALTER-látogató szerint a jubileumi fesztivál „Kultúrsokk volt a javából, mely minden este jól irányzott gyomrost vitt be a nézőnek. Különböző színházi műfajokon, egyéni sorsokon keresztül rendre rákérdezett emberi létünk értelmére, tükröt tartott vagy éppen kérdezett, és ezáltal kicsatornázta a bennünket belülről feszítő gőzt. A velünk élő múlt traumájának feldolgozásáról szóló Kislányom, mondd, hogy nem igaz! vagy A Tíz hónap Babilon-ügy, Fullajtár Andrea monodrámája megrázó élmény volt, csakúgy, mint a zsigereinkig hatoló jelen elkendőzött és/vagy elhallgatott társadalmi problémáit feszegető, vagy a fiatalok útkeresésének nehézségeit tárgyaló előadások. A monodrámák és a kevés szereplős, zárt, szűk és intim terekben, szinte díszlet nélkül bemutatott független produkciók domináltak idén, de ahogyan a nyitó stand-up, a Lágymagány megadta a felütést, a záró monodráma-maraton – a Rudolf Hess tízparancsolata, a Sex, Drugs, Gods &Rock’n’roll és a Kean Harsányi Attila szuggesztív előadásában – megkoronázta ezt a nyolc napot. A THEALTER éppen az, aminek minden színháznak lennie kellene: megszólít, magával visz, továbbgondolásra késztet és (túl)élési stratégiákat indukál. Általa megérthetem, megélhetem, megtalálhatom magam, esetenként felvértez akár identitásom megvédésére is. Akárhogy is, ha ’vad indák gyűrűznek körül’, a THEALTER iránytű, önmagunkhoz és a világhoz.”
Idén is folytatódott a fesztivál honlapján a blog jr., ahová színháztudományt tanuló egyetemisták írtak fotókkal illusztrált blogbejegyezéseket. A Kritikus szekció naponta élőben, online jelentkező (így bárki által „látogatható”) adásaiban Szabó Réka Dorottya és Jászay Tamás az előző napi produkciókról beszélgettek az alkotókkal. A beszélgetések felvételei a fesztivál Facebook-oldalán elérhetőek.
A 35. THEALTER fesztivál fő támogatói: Szeged MJV Önkormányzata, NKA
Kulturális Fesztiválok Kollégiuma, Kulturális és Innovációs
Minisztérium, Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő, Szegedi Rendezvény- és
Médiaközpont Nonprofit Kft., Szegedi Nemzeti Színház, médiatámogatója a
Revizor – a kritikai portál. Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap
támogatásával.