A Sorvezető előadások tanulságai a tanári összegzések
alapján (2010. tavasz):
-kivétel nélkül jó
ötletnek tartják őket tanárok is, diákok is, de itt kifejezetten hangsúlyozzák
a tanárok, hogy olyan gyerekek jöttek el az előadásokra, akiket érdekel a
színház
-legtöbben azt
gondolják, hogy az alternatív egyenlő azzal, amit nem értenek (ez régi
hagyomány, ugye), de ez nem zárja ki náluk azt, hogy ettől „isteni”-nek
gondolják
- emiatt mindenképpen
igényelnék, hogy minden előadás előtt legyen valami, ami bemozdítja őket, ami
terelgeti a figyelmüket, megmutatja, elsősorban, mire fókuszáljanak, ráhangolja
őket az előadásra
-nem akarják, hogy a
végén megmondják nekik a tutit, hogy miről szólt a darab, de annak örülnének,
ha valahogyan feloldanák azt a kezdeti értetlen csöndet, ami sokszor kialakult
bennük, mert nem állt össze az előadás
-a tanárok szerint az
nem baj, ha kis egységekben haladunk előre, azaz, először azt tűzzük ki célul,
hogy eljöjjenek a gyerekek, aztán, hogy lássanak ilyet is, és jöjjenek rá, hogy
mi a lényegük, aztán hogy megtanulják élvezni is
-a megvalósítás
kulcsának a beszélgetés levezetését tartják, illetve azt belátták, hogy előtte
az sem baj, ha ők kicsit elbeszélgetnek a diákokkal a leendő előadásokról. a
beszélgetéshez annyit fűztek hozzá, hogy az eddigiek nem eléggé építettek a
gyerekekre, nem inspirálták eléggé őket arra, hogy elsősorban ők
beszélgessenek, kicsit elnyomva érezték magukat, nagyon szélsőségesen kifejezve
(ezt is ők írták), többet tudtak meg a moderátorról (kiről aláírják, hogy
szellemes és pörgős volt, de nem gimiseknek való), mint az előadásról, sok volt
a gyakorlati kérdés, kevesebb az elméleti, amiken gondolkodni lehetett volna,
főleg az előadókkal foglalkozott, nem a nézőkkel, és sokszor olyan elsöprően
nyilatkozott, annyira belemerült saját magába, hogy végképp nem mertek
megszólalni mellette. mindenképpen olyan moderátort javasolnának, aki jobban
ért a gyerekek nyelvén, jobban meg tudja szólítani őket, szabadabbra engedi
őket, ismeri, milyen a nyelvük, hogyan gondolkodnak, jártas a csoportos
gondolkodtatásban, szóval gyakorló tanár, aki színházzal is foglalkozik.
-nem tetszettek az
olyan kérdések, amik közvetlenül az alkotókat szólították fel arra, hogy
magyarázzák saját magukat, szerintük ez nem célravezető, mint az Fehér Ferinél
nagyon erősen ki is derült, magyar órákon sem szokták azt erőltetni, hogy vajon
mit gondolhatott az író, költő, amikor ezt meg azt írta
-van olyan javaslat
is, hogy legyen olyan része a beszélgetésnek, amikor nincsenek ott az alkotók,
mert az felszabadítaná a gyerekeket (ez lehetne esetleg addig, amíg átöltöznek
a művészek, annyi idő elegendő is lenne egy olyan moderátorral, aki gyorsan be
tudná mozgatni a gyerekeket
-az előadások
kiválasztásával nem volt gondjuk. annyit jegyeztek meg, hogy a táncszínházat
nagyon szerették, arra nagyon nyitottak voltak a gyerekek, a Tollfosztásnál a
társadalmi, szociológiai problémák megbeszélése elsikkadt, de ettől magát az előadást érdekesnek találták, bár
kicsit kicsit statikusnak, jobban szeretik, ha több a mozgolódás, az akció a
színpadon. Dunai Tamás is bejött nekik,
ez a zene és vers bevett gyakorlat a gimikben is.
-a fizetésre a
legtöbben azt írták, hogy mehetne, de ne drágán, olyan 300-400 forintot
tartanak reálisnak (vagy hát, elfogadhatónak)
-az időzítéssel is
voltak problémák (de ezt végül is megbeszéltük, hogy a kései szervezés miatt
alakult így), egyrészt havi két előadásnál többre tutira nem tudják behozni a
gyerekeket, másrészt évközben az olyan előadások, amik éjszakáig húzódnak, nem
jönnek szóba, mert tíz körül legkésőbb mindenkinek el kell elvileg mennie,
szóval addigra a beszélgetésnek is vége kell legyen.
-nagyon tetszett a
színpad közelsége sokaknak, meg nyitottak lennének a megszólalásra, érdekelte
őket a többiek véleménye, csak ezek most nem jöttek ki
-a füzetek helyett sokkal
jobban menne egy internetes cucc, ami közvetlenebb kapcsolat is, meg állandóan
a neten lógnak a gyerekek, sokkal jobban megmozgatja őket, hamarabb válaszolnak
neten, mint papíron
-soknak találták a
kérdést, kevesebbet kell a gyerekeknek feltenni, és mindig inkább a konkrét
előadásokhoz kapcsolódóan, de semmiképpen ne olyan általános kérdések legyenek,
amiknek nagyon neki kell veselkedniük (a füzetet nagyon nekiveselkedősnek
ítélték)
-van olyan javaslat,
hogy esetleg már első körben, amolyan szelíd erőszakkal úgy megkérdezni őket
finoman és röviden mondjuk az előző előadásról, hogy csak úgy jutnának jegyhez,
ha előtte válaszolnak ezekre a kérdésekre
-volt egy olyan ötlet
is, hogy az előtérbe fehér lapokat tenni, amiken rajzolva tudnák kifejezni, mi
jutott eszükbe az előadásokról
2010. 06. 20.