Révész Róbert zentai fotográfus 1991 óta Szegeden él és
alkot. Elsősorban színház- és jazzfotóiról ismert és elismert a szakma és a
közönség köreiben. 1996 óta szabadúszóként dolgozik, előtte volt „szobafestő és
mázoló, cukorgyári kampánymunkás, irodai firkász, csempegyári fotólaboráns,
rikkancs, citeratanár és napilapos fotóriporter”. 1994-től a MASZK Egyesület
programjainak dokumentátora, a nyírbátori Szárnyas Sárkány Nemzetközi
Utcafesztivál, 1995-től a Kanizsai Jazzfesztivál, 1996-tól a Szegedi Kortárs
Balett állandó fotográfusa, de folyamatosan fotóz hazai és külföldi
táncszínházakat is. Munkái rendszeresen megjelennek a színházi (Színház,
Ellenfény) és zenei szaklapokban, katalógusokban. 1982-től 2004-ig mintegy 50
kiállításon szerepelt, ebből 30 önálló tárlattal. Első elismerését a Képes
Ifjúság fotópályázatán szerezte (Újvidék, 1982), ezt követte a TAKT-díj
(Temerin, 1987), a Táncpaletta – Aranyplakett-díja (Budapest, 1999), majd
háromszor az Országos Kortárs Tánc- és Mozgásművészeti Találkozó fotófődíja
(Veszprém, 1999, 2000, 2002). Zenél is: 2002 tavaszán Bulatović Gabriellel és
Burg Balázzsal megalakították az afro-balkáni stílusú ütőszenét játszó Mehari
Garoba zenekart.
MM: Hogyan kezdtél el fotózni?
RR: Középiskolás koromban kezdődött, 1978-ban. Én még
ahhoz a generációhoz tartoztam, amelyik részesülhetett az akkori kísérleti
iskolareform minden áldásában… Az első két év, azaz az általános
szakközépiskola idején történt, hogy Mile Mijatov fotóművész vezetésével
fotósszakkört hirdettek. Ültem a padban, és akkor kaptam föl a fejem, akkor
kezdett el igazán érdekelni a dolog, amikor Mijatov azt találta mondani, hogy
lesz alkalmunk megismerkedni a művészi fotográfiával is. Persze aztán nem ment
ilyen könnyen… De ha már az ember ráadta a fejét arra, hogy fotózzon, lefotóz
mindent, mindent, ami él és mozog, meg azon túl. Kaptam a fateromtól egy Zorkij
4-es gépet, azzal nekiálltam. Nagyon gyorsan tönkretettem két gépet, nem tudom,
miért, valószínűleg nem értettem hozzá, vagy gyárilag sem voltak jók. A 80-as
évek elején aztán megkaptam az első Minoltámat, és azóta is Minoltákkal
dolgozom, manuális gépekkel… Fotóztam tehát, ám amikor az ember mindent
lefotóz, egyszer csak rádöbben, hogy az egész semmit sem ér, tökéletlen
technikailag, tökéletlen a kompozíció, és az egészet újrakezdi. És miután
harmadszor, negyedszer újrakezdte, akkor fog némileg letisztulni, és akkor
lehet egyáltalán valamiféle irányba elindulni.
MM: Te milyen irányba indultál el?
RR: A nagy szerencsém az volt, hogy 1982-ben összehozott
a sors Hagymás Istvánnal, a jelenleg Szlovéniában, Lendván élő
orvos-fotográfus-esszéistával, aki azóta is barátom és mesterem, illetve
ugyanakkor, ugyanaznap a székelykevei, ma herceghalmi Péter László
képzőművész-grafikussal. Abban az évben a Képes Ifjúság fotópályázatának
nyerteseként részt vehettem a TAKT-on. Úgy alakult, hogy együtt utaztunk le
Temerinbe Hagymás Pityuval, aki akkor Zentán élt, és szintén meghívottja volt
az alkotótábornak. Én akkor már hallomásból tudtam, hogy ki ő, és a zentai
állomáson egyszerűen odaültem mellé. Mondtam neki, hogy egy helyre megyünk,
mire ő csak mosolygott. Aztán Temerinig végigbeszélgettük a másfél órás utat,
és úgy érkeztünk meg, mint régi jó barátok. Ott találkoztunk Péter Lacival, aki
szintén a mesteremmé vált.
Ettől a két
embertől tanultam meg igazából látni és láttatni… Hagymás Pityu hatására
kezdtem el akkor fotografikázni, ami azt jelentette, hogy szinte nem is
használtam fényképezőgépet. Ez egy kísérletező időszak volt számomra, amit
nagyon-nagyon élveztem. Közben elkezdtem dolgozni a kanizsai kerámiagyárban. A
grafikai osztály fotólaborjában terveztem egyrészt a gyár, másrészt saját magam
számára, amiből a cég is sok ötletet felhasznált. Mindenhez adottak voltak a
körülmények, volt elég nyersanyag, idő a kísérletezgetésre. Ebből az időszakból
származik például a napsugaras oromfalak grafikásított sorozata, meg a
szürke-fehér-fekete fotografikák. Aztán ennek volt egy kifutási ideje, meg
ebben a legújabbkori számítógépes őrületben el is veszítette az érdekességét,
hiszen egy-két perc alatt meg lehet csinálni ugyanazt, amit a hagyományos
technikával hetekig vagy hónapokig tartana.
MM: Hogy jött ezek után a színházfotózás?
RR: Amikor 1991-ben átkerültem Magyarországra, négy évig
a szegedi napilapnál dolgoztam fotóriporterként. Minden szempontból tanulságos
időszak volt számomra, szakmailag és emberileg egyaránt. Bekerültem a
taposómalomba, noha mindig is tudtam, hogy nem vagyok riporteri alkat. Nincs
bennem az a habitus, az a rámenősség, ami ahhoz kell, hogy mindenáron meglegyen
az a kép, amit az újság akar. Sok minden nehezemre is esett, úgy éreztem, hogy
semmi közöm az egészhez, de pénzt kellett keresni. És mivel a fotózáshoz
értettem legjobban, inkább ezt csináltam, mint valami mást. Lehúztam két évet,
és akkor kértem egy hónap alkotói szabadságot. Az akkori főszerkesztő, Dlusztus
Imre, aki egy kiváló ember, tudta, hogy miről van szó, és el is engedett. Fél
év múlva kértem még három hónap fizetetlen szabadságot, aztán fél év múlva
újabb fél évet. És aztán rövid időn belül fel is mondtam. Közben sok mindennel
kísérleteztem, többek között a saját szakállamra színházat is fotóztam. Ezek
alapján a képek alapján keresett meg ‘96-ban a Szegedi Kortárs Balett, és így
lettem az állandó fotósuk.
MM: Mitől jó egy színházfotó?
RR: Egy MTI-s kollégám azt mondta, hogy színházban nem
nehéz fotózni, mert ottvannak a képek. Én meg erre azt mondom, hogy pont ezért
nehéz. Nem elég ugyanis a látványt fényképezni, amit a rendező megkomponált.
Egy színházi fotó akkor jó, ha a fotós ehhez még pluszban hozzá tud adni
valamit. Én azt a képet akarom megcsinálni, ami bennem van.
MM: Mégis, mennyiben fontos ehhez az „alapanyag”? Milyen
előadások inspirálnak?
RR: Az a helyzet, hogy ha a látvány unalmas, vagy nem jó
a zene, akkor az nem tud inspirálni. Ezért többnyire unom a színházi fotózást,
mármint a prózai színházra gondolok és az operára. A táncszínház áll a
legközelebb hozzám. Az érdekel, amikor az egész színpad mozgásban van, vagy
egy-egy ember, vagy párok…
MM: Mi alapján különíthető el a színházfotó és a táncfotó
műfaja, ha egyáltalán van értelme a megkülönböztetésnek?
RR: Persze, hogy van! Teljesen másfajta színházi nyelvről
van szó, így a fotók is mások. A képi világ tekintetében a prózai színház és az
opera statikus, míg a tánc dinamikus, még akkor is, ha lassú. Sokkal
gyorsabban, és sokkal többet változik.
MM: Mit nézel egy-egy előadásban?
RR: Fotózás közben én az előadást tulajdonképpen nem
látom. Hasonló a szituáció ahhoz, mint amikor az ember elmegy az erdőbe
vadászni. Előveszi a puskáját, és várja a pillanatot. Ha minden összejön, és a
megfelelő pillanatban lősz, akkor tiéd a vad, ha nem, akkor elmenekül, és mész
utána, ameddig van golyó a puskádban, vagy újratöltesz… Szóval az egész egy
nagy kaland, amelyben ha a látvány és a „hallvány” egységben van, olyan erőket,
rétegeket mozgat meg bennem, olyan hőfokra, olyan koncentráltságra juttat, egy
másfajta tudatállapotba, amelyben tényleg nem létezik semmi, csak a
fényképezőgép és a táncos. És általában ilyenkor meg is van a jó kép.
MM: Milyen pillanatokra, képekre vársz?
RR: Én a táncosokat arra használom, még ha nagyképűen
hangzik is, hogy egy magamfajta képi világot megjelenítsek. Nem pusztán
dokumentálni akarom azt, ami a színpadon történik, hanem meg akarom mutatni azt
az érzést is, amit a táncos átélt. Ehhez azt kell elkapnom, amikor a színpadon
ez az átlényegülés megtörténik.
MM: „Kitudni táncából a táncost” (Yeats)?
RR: Én a tánc lényegét szeretném megfogni és megmutatni.
Nem kívánom magyarázni, értelmezni a mozdulatokat, hanem azokat a pillanatokat
keresem, amikor megmutatkozik a nagyon általános, ugyanakkor mélyen univerzális
emberi. A léttapasztalat a világot működtető őserőkről, isteniről és
diabolikusról, jóról és rosszról. Az Isten és az ember közötti nemes és
gyötrelmes kapcsolatot szeretném megragadni, a bennünk levő ősképek
segítségével. Hamvas szerint mindannyian hordozzuk magunkban az Aranykor
emlékét… Én azokat a helyzeteket akarom közvetíteni, amikor a színház ima az
elvesztett harmóniáért, könyörgés az ember által tönkretett világ
helyrehozataláért.
MM: Ebből a filozófiából, az ősi tisztaság és harmónia
utáni vágyból ered nálad az is, hogy szinte kizárólag hagyományos technikákkal
dolgozol?
RR: Ez nem filozófia, sokkal inkább egy életérzés
lecsapódása. Lassú vagyok, valószínűleg ezért vonzódom a hagyományos
technikákhoz, ezen belül is főleg a fekete-fehér fényképezéshez. Ha egy hétig
nem megyek be a sötétkamrába, rettenetes hiányérzetem van. Szükségem van a
fényérzékeny anyaggal való közvetlen kapcsolatra, az alkímiai átalakulásra.
MM: Én ezt a személyes érintettséget hiányolom nagyon sok
színházfotós esetében. Általában nehéz megtalálnom, nemcsak egy folyóirat
illusztrációs anyagában, hanem a kiállításokon is, azt a dokumentáláson
túlmutató elemet, ami lehetővé tenné az önálló műalkotásként való
befogadhatóságot, magát az esztétikai élményt. Ebből következik, hogy nehezen
tudok egyéni vonásokat is felismerni a fotókban.
RR: Ez sajnos nagyon sok esetben tényleg így van. Pont ez
adja a feladat nehézségét és szépségét is. Azért van néhány fotós, aki nagyon
magas szinten műveli a szakmát, még ha az egyéni stílusjegyek egy laikus
számára nehezebben is követhetők nyomon. Egyértelműek például Koncz Zsuzsa
munkái, de ide tartoznak Dusa Gábor, Schiller Kata, Éder Vera, Bege Nóra,
Áfrány Gábor, Orosz Péter és Molnár Kata fotói is.
MM: És számomra a tieid is. Mindig azt érzem a képeidnél,
hogy „oda vannak téve”, hogy a fotón történik valami, és az a történés fontos.
Sokszor napokig hordozok magamban egy-egy mozdulatot, tekintetet, a fotók
„drámáját”. Jellemző a képeidre, hogy erőteljesen irányítod a figyelmet a
részletekre. Voltak különböző stíluskorszakaid?
RR: Voltak ciklusok. Kezdetben hosszú expozíciós idővel
fotóztam, festői világot próbáltam létrehozni, bemozdulásos képekkel. Aztán
hirtelen ennek nagyon-nagy divatja lett, minden magyarországi folyóirat tele
volt ilyen fotókkal. Akkor úgy gondoltam, hogy ez kifutott, és más kezdett
érdekelni. Konkrétan az, hogy hol van egy képen az élesség. Mostanában arra
törekedtem, hogy a táncosok szemén legyen.
MM: Mi a munkamódszered? Elmész egy előadásra többször
is, hogy meglegyenek a jó nézőpontok, jelenetek, az elszalasztott képek?
RR: Én igazából a fotóspróbán szeretek fényképezni, ahol
mozoghatok, körbejárhatom a terepet, ellenőrizni tudom a kompozíciót, a
hátteret. „Élesben” csak akkor fotózok, ha nagyon muszáj, vagy ha nem
dolgozhatok fotóspróbán. Mert az a tapasztalatom, hogy a csöndben történnek meg
a legszebb képek. És ekkor nem nyomhatom meg a gombot, mert zavarja a
színészeket, zavarja a közönséget, és engem is. A kiszemelt kép rendre el is
röppen, mire megszólal egy színész vagy hangosabb lesz a zene. Ilyenkor hagyni
kell… ajándéknak vissza.
MM: Beszéljünk a zenéről is, hiszen ugyanolyan jelentős
szerepet játszott alkotói pályádon, mint a színház…
RR: Nekem nagyon fontos a zene. Zenélni is szinte
ugyanakkor kezdtem, mint fotózni, egy-két évvel később talán. És zenét fotózni
is, Dormán Laci hatására. Ez érdekesen alakult, ugyanis az első alkalommal az
Újvidéki Jazznapok egyik szervezője nem akart beengedni, hogy fényképezzek,
mert nem volt fotós bilétám. Aztán csak bementem… ‘94-ben megcsíptem Charles
Gayle-t, ebből született meg pár évvel később a „fekete zongorista” plakátja. A
táncfotózásnál is alapvető számomra az akusztikai élmény. Például, ha olyan
táncfotót látok, ahol ismerem az előadást, még ha a képet nem is én
készítettem, megszólal bennem a zene. De ez teljesen szubjektív. Nem látott
darabokról nézz végig egy kiállításanyagot úgy, hogy figyeld meg, melyik fotó
milyen zenét asszociál benned…
MM: A jazzfotónál is az a cél, hogy megszólaljon a kép?
Furcsa paradoxon, hogy látni kell a zenét ahhoz, hogy halljuk a képet…
RR: A jazzfotók valójában portrék. Muzsikálás közbeni
portrék. Pár éve döbbentem rá arra, hogy nekem látványilag egy jazzkoncert is
statikus. Általában nagyon sokat várok egy-egy pillanatra, néha öt percekig sem
történik semmi, már kifárad a szemem, veszem le a gépet, és akkor ott van a
kép, elmegy, és várod a következőt…
MM: A zenészeknél is azt a pillanatot keresed, amikor
megtörténik az átlényegülés?
RR: A jazz-zenészeknél ez egy kicsit más. Dormán Lacitól
tanultam, hogy nem szabad rögtön fotózni, meg kell várni, hogy bemelegedjenek.
Elkezdődik a koncert, meghallgatsz egy-két számot, átadod magad a zenének,
közben megismered a zenészek karakterét. Figyeled, hogy egy szaxofonosnak
milyen arca van, amikor belefúj a hangszerébe, vagy amikor a szólókör végére
ér. Általában gyorsan felszabadulnak muzsikálás közben, és akkor jöhet a
fényképezőgép. Már tudod, hogy melyik az a kép, amit meg akarsz csinálni, az a
feladat, hogy ezeket becserkészd.
MM: Tíz éve fotózod a Kanizsai Jazzfesztivált. Milyen más
kötődéseid vannak még az otthonhoz?
RR: A hazátlanság élménye skizofrén állapot, és azt
hiszem, az is marad. Szeged azonban egyrészt közel van Zentához, másrészt sosem
volt idegen a számomra, és már a magaménak érzem. Állandóan járok haza, mert a
lelkem egy része még otthon van. Fotózok is vajdasági témákat. Kezdetben
például a napsugaras oromfalakat, amit aztán itt is folytattam. Valkay
Zoli barátom városépítészeti monográfiájához pedig végigfényképeztem Zentát.
Nagyon érdekes volt más nézőpontból látni azt a várost, melynek épületei
mellett nap mint nap elmegy az ember, anélkül, hogy észrevenné a szépségüket.
Ez nagyrészt dokumentáló jellegű munka volt kötött szempontokkal, ezért
szeretnénk egyszer megcsinálni azt a „másik Zentát”. Az épületeknél is a
részletek érdekelnek, egy-egy stukkó, kiugrás, árnyék, hangulat. Ugyanígy
tervbe van véve egy közös munka Kanizsa építészetéről. Az aracsi Pusztatemplom
is a szívem csücske, évek óta dolgozom rajta. Ezt még nem állítottam ki,
gyűjtöm az anyagot, majd eljön az ideje. Meg a Tiszát kellene elkezdeni
fényképezni…
MM: És a vajdasági színház?
RR: Az otthoni színházakkal az a helyzet, hogy noha
kapcsolatban vagyok mind az újvidékiekkel, mind a szabadkaiakkal, nagyon ritkán
hívnak fotózni. Ennek főként anyagi okai vannak. Szabadkai tanítványomat,
Molnár Edvárdot sem hívják, vagy ha hívják, nem fizetik meg, pedig nagyon
tehetséges fotós. Egyszerűen nem alakult ki a vajdasági színházi köztudatban a
művészi színházfotózás igénye, nem érzik a jelentőségét, ezért nem is tudják
komolyan venni. Magyarországon más a helyzet. Itt egy magára valamit is adó
színház számára nagyon fontos, hogy az előadásairól milyen képek készülnek,
azok hol jelennek meg, milyen formában.
Viszont egy régi álmom teljesül azzal, hogy Bicskei
Zolinak köszönhetően Nagy József orléans-i Jelszínháza most már két-három éve
Kanizsán készít el egy előadást, melyet a Jazzfesztivál keretében mutatnak be.
Mindig is szerettem volna fotózni őket, s most a helyembe jönnek.
MM: Jelenleg min dolgozol?
RR: Az időszakos és napi megbízatások mellett most épp
két kiállításanyagot válogatok, laborálok. Az eddigi táncfotóimból lesz
kiállítás a Zentai Városi Múzeum Galériájában. 2004. szeptember 7-én este
hétkor Balog Józsi nyitja meg, a Mehari Garoba Zenekar és Gál Eszter táncos
közreműködésével. Szeptember 9-étől pedig Kanizsán látható majd egy kisebb
dokumentációs tárlatom a Jazzfesztivál elmúlt tíz évéről, jazzfotókkal és
hangulatképekkel.
MM: Hogy lehet, hogy ekkora fotós múlttal és sikerekkel,
félszáz kiállításon túl még nincs önálló albumod?
RR: Egyrészt azért, mert úgy gondolom, hogy ha ez másokat
is érdekel, akkor majd megkeresnek az emberek és a lehetőségek, és nem nekem
kell kilincselnem érte. Másrészt a lustaságom az oka, mindig halasztgatom, hogy
nekiüljek, és összeállítsak egy könyvet.
MM: Ha most adódna a lehetőség, milyen kötetet állítanál
össze?
RR: Tánckönyvet csinálnék. Ez foglalkoztat a leginkább,
és úgy érzem, hogy tematikáját és technikáját tekintve is most ebben vagyok a
csúcson.
A cikk eredeti környezetében a
symposion-line-on