A THEALTER 1991-ben indult nyári nemzetközi
színházi fesztivál, amely a térség
legrégebbi, a legutóbbi évekig egyetlen évente jelentkező nemzetközi színházi
fesztiválja. Évről-évre olyan független, azaz innovatív művészi közösségeket
látunk vendégül, akik a komplex színházi nyelv művelésében értek el kimagasló
esztétikai és színháztörténeti jelentőségű eredményeket, és nyitottak vagyunk
minden új kísérletre is. A kezdetektől
nagy hangsúlyt fordítunk a határon túli magyar színházak bemutatására,
2003-tól a „Déli Vonal” koncepció kidolgozásával
adtunk fesztiválunknak végleges karaktert: a hármas határ közelében földrajzi és kulturális
találkozási pontot kínálva különös figyelmet fordítunk a Balkán és Kelet-Európa
izgalmas, újító alternatív társulataira, alkotóira. Zenei,
képzőművészeti, szabadtéri, gyerek- és szakmai kísérőprogramok gazdagítják a találkozó
műsorát. 2012 óta fesztiválhíradóinkban mozgóképes formában is beszámolunk az
eseményekről.

A fesztivál logóját és plakátjainkat a
kilencvenes évek közepe óta Baráth
Ferenc jegyzi, akit THEALTER-sorozatáért 2003-ban a képzőművész szakma Arany Rajzszög díjjal jutalmazott.
Az elmúlt harminc évben a Régi Zsinagóga, a
THEALTER és a MASZK neve szorosan összekapcsolódott. Eddigi tevékenységünk nyomán több mint 30 ország több mint 200 színházi
alkotóműhelye mutatkozott be városunkban, sokan elsőként Magyarországon.
Az elmúlt 30 év alatt olyan generációk nőhettek fel városunkban, melyeknek
módjában állt a világszínház kiemelkedő alkotóival, innovatív művészeti
műhelyeinek munkáival találkozni.
Az utóbbi évek egyik legfontosabb innovációja a THEALTER Tea for Two tréningkurzus, ahol 17 év feletti, hazai és
határon túli, közép- vagy felsőfokú művészeti oktatásban résztvevő fiatalok
dolgoznak együtt 2-3 kiváló alkotóval. A műhelymunkát nyilvános tréningbemutató
követi, melyeket rögzítünk.
Fő helyszínként a Régi Zsinagóga és a Kisszínház várja a fellépőket és a
közönséget, de lehetőség szerint évről-évre bevonunk új helyszíneket is.
A nagykorúvá érett fesztivál történetében
a 2008-as esztendő a metamorphosis, a 2009-es az illúzió éve volt. 2010-ben a hetvenéves
Tolnai Ottót ünnepeltük színházzal, 2011 a fiatalok, 2012 a függetlenek, 2013 a
figyelő tekintet és a nyúl, 2014 a puttók éve, 2015 a jubileumi, negyedszázados
fesztivál, 2016 a macska, 2017 pedig a kutyák éve volt. 2018 a mindig éber,
a veszélyre hangos gágogással figyelmeztető, csapatban igen hatékony liba éve volt, 2019 pedig a huszonkilencedik év.
Az Európai
Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal elnyerő THEALTER
olyan fesztivál, amely hagyományai, erényei megtartása mellett úgy tud megújulni,
hogy még többet és még jobbat adhasson a közönség és a szakma számára.
Óriási érdeklődés mellett zajlott le a 30. fesztivál, melyre 2020. augusztus
14. és 22 között vártuk az érdeklődőket a napfény és a szabad színházak városába, a hazai független szcéna legizgalmasabb színházainak és alkotóinak
előadásait bemutató programsorozatra.
30. alkalommal rendezte meg a szegedi MASZK Egyesület a
THEALTER nemzetközi színházi fesztivált. Szeged évtizedek óta részese a regionális és a
nemzetközi színházi életnek
– ezt kevés magyar város mondhatja el
magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme
a THEALTER. Idén 9 nap alatt, 10 helyszínen 35 csapat 29 produkcióját
nézhette meg a közönség az
Európai Fesztivál Szövetség
EFFE-minősítését harmadik alkalommal is elnyert művészeti fesztiválon.
Sokáig kérdéses
volt, megrendezhetjük-e a fesztivált idén, és számos ünnepi kísérőprogramról,
valamint a tervezett külföldi produkciókról is le kellett mondanunk, ennek
ellenére ezúttal is a műfaji sokszínűség jellemezte a fesztivált: prózai
előadást, táncprodukciót, bábszínházi darabot, mesejátékot, monodrámát, filmet,
performanszt és koncertet, több előadás után pedig beszélgetést is kínáltunk a
programban a Szegedre látogató nézőknek.
Idén két bemutatót és két magyarországi premiert
láthattak a nézők: a fesztivál első napján Kemény Zsófi kortárs költő és slammer Robert Musil regénye
alapján készült színpadi művének ősbemutatóját, a Törless
iskolaéveit Tárnoki Márk rendezésében, az FAQ Színház, a Manna
Produkció és a Kerekasztal Színház koprodukciós előadásaként, valamint Fodor Orsolyának, a Színház- és Filmművészeti
Egyetem hallgatója vizsgarendezésének előbemutatója, A kaukázusi krétakör című
Bertolt
Brecht-dráma alapján készülő tantermi előadás
is helyet kapott a programban.
A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház, a THEALTER visszajáró vendége ezúttal a társulat két
darabját hozza el a fesztiválra: Tasnádi István Nézőművészeti Főiskola című
bohózatát
Urbán András, a Jankovics Marcell rajzfilmsorozatának emblematikus figuráját a
középpontba állító,
Gusztáv a hibás mindenért című előadást Kokan Mladenović rendezésében láthatták a nézők Szegeden.
A fesztivált
szervező MASZK Egyesület két koprodukciós előadása is helyet kapott a
programban: a fesztivál nyitóelőadása O.
Horváth Sári díjnyertes, a gyermekvállalással kapcsolatban felmerülő
problémák sokféleségével foglalkozó Lenni vagy nem című drámájának
színpadi adaptációja, melyet Widder
Kristóf állított színpadra, a zárónapon pedig a Grecsó Krisztián nagy sikerű regényéből, a Megyek utánadból készült
előadás tért vissza a bemutató helyszínére, a szegedi Régi Zsinagógába.
A 30. THEALTER
a hagyományokhoz híven számos fiatal alkotónak jelentett idén is bemutatkozási
lehetőséget: Tárnoki Márk állította színpadra a Láthatáron Csoport Hagyaték
című felkavaró előadását, illetve Balla
Richie előadásában a Henri Charriére
bestsellerré vált regényéből készült, többszörös díjnyertes Pillangó
című monodrámát is, amely a győri RÉV Színház, az FAQ Színház és a KB35 Inárcs Társulat koprodukciója. Euripidész
Alkésztisz című drámáját Fekete Ádám rendezésében az FAQ Színház mutatta be. Két fiatal
táncos, Kelemen Patrik és Raubinek Lili
Szabó R. János fotóssal kiegészülve a Rambó című performanszban a közönség
bevonásával adott lehetőséget a nézők kulturális referenciáinak
újraértékelésére. Két tantermi előadással volt jelen a k2 Színház: a Kosztolányi Dezső Néró, a véres költő című regénye alapján készült Ki
vele, Néró! című darabot Fábián
Péter, Petőfi Sándor
klasszikusának, Az apostolnak erőteljes színpadi adaptációját pedig Benkó Bence állította színpadra.
Idén is helyet
kaptak a programban a szegedi alkotók: a Homo
Ludens Project a karantén alatt készült Egy nő című közösségi
filmjét mutatta be, a REÖK-ben Alfred Jarry: Übü, a
király című darabjaláthatták a nézők, a
Régi Zsinagógában pedig a Metanoia
Artopédia Jég-doktrínák című előadása volt látható.
Visszatérő
vendégei is voltak az idei fesztiválnak: a „Köszönjük, Magyarország!” program
keretében a Dollár Papa Gyermekei és
a Trafó közös produkciója, a Tágra
zárt szemek próbája, Ördög Tamás
rendezése kétszer is látható volt. Szintén a színész, rendező állította
színpadra a D. H. Lawrence
regényéből készült Lady Chatterley szeretőjét, melyet ugyancsak műsorra tűztek.
A
Kisszínház adott otthont a Frenák Pál
Társulat és Radikal Dance Cage
című különleges táncszínházi produkciójának.
Filmek,
dokumentumfilmek és könyvek alapján, neurológus szakértők segítségével készült
a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral kezelt Eric és édesanyja kapcsolatát
feldolgozó, Mit tennél, ha ma meghalnék? című előadás, Gergye Krisztián rendezése, a Másik
Oldal, a Nézőművészeti Kft. és a Manna Produkció előadása.
Pál András és Rozs Tamás Kezdhetek folytatódni
című Petri György-estje mellett az
idén harmincéves Andaxínház
Petri-versekből készült Arcból arcba című előadása is helyet
kapott a programban.
A
pécsi Tandem Színház a Fedél Nélkül hajléktalan szerzőinek
műveiből szerkesztett Fapados revüje, a Tünet Együttes Trolletetés című offline
tragikomikus szidalomjátéka is
látható volt a szegedi fesztiválon.
Változatos
gyerekprogramokból sem volt hiány: a Simorág
TánCirkusz Ördögmese című előadása a „Köszönjük, Magyarország!” program
jóvoltából ingyenesen volt látogatható. Molnár
T. Eszter A Kóbor Szálló című regényét Papp Melinda igazította színészekre és bábokra, a 7 éven
felülieknek szóló előadást a pécsi Tandem
Színház színészei, Fábián Gábor és
Bacskó Tünde játszották el Szegeden. A zárónapon a Régi Zsinagóga kertjében
Barna Zsombor a Vitéz László Ángliában
című vásári bábjátékát mutatta be.
A fesztivál minden napján élőben közvetítettük a fellépő
művészekkel készült szakmai beszélgetéseket, melyek visszanézhetőek a fesztivál
közösségi oldalán. Idén is részt vettek fiatalok a Kritikusműhelyben, írásaik a
elolvashatóak a www.thealter.hu honlapon, és itt láthatóak a fesztivál
eseményeit összefoglaló THEALTER Híradók is.
Idén ugyan elmaradtak a
jubileumhoz kapcsolódóan tervezett események, de önmagában nagy eredménynek
látjuk, hogy a számos bizonytalanság ellenére sikerült idén is megrendezni a
fesztivált, amelynek változatos műfajú, de mindvégig magas művészi színvonalú
programkínálata most is teltházas előadásokat eredményezett. Különösen
fontosnak tartjuk, hogy az idén Szeged mellett 11 megye további 46
kisebb-nagyobb településéről érkeztek nézők a fesztiválra, illetve azt is, hogy
a fellépők nagy része a karantén után most találkozott először újra a
közönséggel.
A THEALTER Fesztivál fő támogatói 2020-ban Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a
Nemzeti Kulturális Alap Kulturális Fesztiválok Kollégiuma, és az Emberi Erőforrások
Minisztériuma voltak.
További információ a
fesztivál 2018-ban megújult honlapján: www.thealter.hu
