Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Közösség

 
 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

THEALTER

A THEALTER 1991-ben indult nyári nemzetközi színházi fesztivál, amely a térség legrégebbi, a legutóbbi évekig egyetlen évente jelentkező nemzetközi színházi fesztiválja. Évről-évre olyan független, azaz innovatív művészi közösségeket látunk vendégül, akik a komplex színházi nyelv művelésében értek el kimagasló esztétikai és színháztörténeti jelentőségű eredményeket, és nyitottak vagyunk minden új kísérletre is. A kezdetektől nagy hangsúlyt fordítunk a határon túli magyar színházak bemutatására, 2003-tól a „Déli Vonal” koncepció kidolgozásával adtunk fesztiválunknak végleges karaktert: a hármas határ közelében földrajzi és kulturális találkozási pontot kínálva különös figyelmet fordítunk a Balkán és Kelet-Európa izgalmas, újító alternatív társulataira, alkotóira. Zenei, képzőművészeti, szabadtéri, gyerek- és szakmai kísérőprogramok gazdagítják a találkozó műsorát. 2012 óta fesztiválhíradóinkban mozgóképes formában is beszámolunk az eseményekről.




A fesztivál logóját és plakátjainkat a kilencvenes évek közepe óta Baráth Ferenc jegyzi, akit THEALTER-sorozatáért 2003-ban a képzőművész szakma Arany Rajzszög díjjal jutalmazott.

Az elmúlt harminc évben a Régi Zsinagóga, a THEALTER és a MASZK neve szorosan összekapcsolódott. Eddigi tevékenységünk nyomán több mint 30 ország több mint 200 színházi alkotóműhelye mutatkozott be városunkban, sokan elsőként Magyarországon.

Az elmúlt 30 év alatt olyan generációk nőhettek fel városunkban, melyeknek módjában állt a világszínház kiemelkedő alkotóival, innovatív művészeti műhelyeinek munkáival találkozni.

Az utóbbi évek egyik legfontosabb innovációja a THEALTER Tea for Two tréningkurzus, ahol 17 év feletti, hazai és határon túli, közép- vagy felsőfokú művészeti oktatásban résztvevő fiatalok dolgoznak együtt 2-3 kiváló alkotóval. A műhelymunkát nyilvános tréningbemutató követi, melyeket rögzítünk.

Fő helyszínként a Régi Zsinagóga és a Kisszínház várja a fellépőket és a közönséget, de lehetőség szerint évről-évre bevonunk új helyszíneket is.

A nagykorúvá érett fesztivál történetében a 2008-as esztendő a metamorphosis, a 2009-es az illúzió éve volt. 2010-ben a hetvenéves Tolnai Ottót ünnepeltük színházzal, 2011 a fiatalok, 2012 a függetlenek, 2013 a figyelő tekintet és a nyúl, 2014 a puttók éve, 2015 a jubileumi, negyedszázados fesztivál, 2016 a macska, 2017 pedig a kutyák éve volt. 2018 a mindig éber, a veszélyre hangos gágogással figyelmeztető, csapatban igen hatékony liba éve volt, 2019 pedig a huszonkilencedik év.

Az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal elnyerő THEALTER olyan fesztivál, amely hagyományai, erényei megtartása mellett úgy tud megújulni, hogy még többet és még jobbat adhasson a közönség és a szakma számára.


Óriási érdeklődés mellett zajlott le a 30. fesztivál, melyre 2020. augusztus 14. és 22 között vártuk az érdeklődőket a napfény és a szabad színházak városába, a hazai független szcéna legizgalmasabb színházainak és alkotóinak előadásait bemutató programsorozatra.

 

30. alkalommal rendezte meg a szegedi MASZK Egyesület a THEALTER nemzetközi színházi fesztivált. Szeged évtizedek óta részese a regionális és a nemzetközi színházi életnek – ezt kevés magyar város mondhatja el magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme a THEALTER. Idén 9 nap alatt, 10 helyszínen 35 csapat 29 produkcióját nézhette meg a közönség az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal is elnyert művészeti fesztiválon.

Sokáig kérdéses volt, megrendezhetjük-e a fesztivált idén, és számos ünnepi kísérőprogramról, valamint a tervezett külföldi produkciókról is le kellett mondanunk, ennek ellenére ezúttal is a műfaji sokszínűség jellemezte a fesztivált: prózai előadást, táncprodukciót, bábszínházi darabot, mesejátékot, monodrámát, filmet, performanszt és koncertet, több előadás után pedig beszélgetést is kínáltunk a programban a Szegedre látogató nézőknek.

Idén két bemutatót és két magyarországi premiert láthattak a nézők: a fesztivál első napján Kemény Zsófi kortárs költő és slammer Robert Musil regénye alapján készült színpadi művének ősbemutatóját, a Törless iskolaéveit Tárnoki Márk rendezésében, az FAQ Színház, a Manna Produkció és a Kerekasztal Színház koprodukciós előadásaként, valamint Fodor Orsolyának, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója vizsgarendezésének előbemutatója, A kaukázusi krétakör című Bertolt Brecht-dráma alapján készülő tantermi előadás is helyet kapott a programban.

A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház, a THEALTER visszajáró vendége ezúttal a társulat két darabját hozza el a fesztiválra: Tasnádi István Nézőművészeti Főiskola című bohózatát Urbán András, a Jankovics Marcell rajzfilmsorozatának emblematikus figuráját a középpontba állító, Gusztáv a hibás mindenért című előadást Kokan Mladenović rendezésében láthatták a nézők Szegeden.

A fesztivált szervező MASZK Egyesület két koprodukciós előadása is helyet kapott a programban: a fesztivál nyitóelőadása O. Horváth Sári díjnyertes, a gyermekvállalással kapcsolatban felmerülő problémák sokféleségével foglalkozó Lenni vagy nem című drámájának színpadi adaptációja, melyet Widder Kristóf állított színpadra, a zárónapon pedig a Grecsó Krisztián nagy sikerű regényéből, a Megyek utánadból készült előadás tért vissza a bemutató helyszínére, a szegedi Régi Zsinagógába.

A 30. THEALTER a hagyományokhoz híven számos fiatal alkotónak jelentett idén is bemutatkozási lehetőséget: Tárnoki Márk állította színpadra a Láthatáron Csoport Hagyaték című felkavaró előadását, illetve Balla Richie előadásában a Henri Charriére bestsellerré vált regényéből készült, többszörös díjnyertes Pillangó című monodrámát is, amely a győri RÉV Színház, az FAQ Színház és a KB35 Inárcs Társulat koprodukciója. Euripidész Alkésztisz című drámáját Fekete Ádám rendezésében az FAQ Színház mutatta be. Két fiatal táncos, Kelemen Patrik és Raubinek Lili Szabó R. János fotóssal kiegészülve a Rambó című performanszban a közönség bevonásával adott lehetőséget a nézők kulturális referenciáinak újraértékelésére. Két tantermi előadással volt jelen a k2 Színház: a Kosztolányi Dezső Néró, a véres költő című regénye alapján készült Ki vele, Néró! című darabot Fábián Péter, Petőfi Sándor klasszikusának, Az apostolnak erőteljes színpadi adaptációját pedig Benkó Bence állította színpadra.

Idén is helyet kaptak a programban a szegedi alkotók: a Homo Ludens Project a karantén alatt készült Egy nő című közösségi filmjét mutatta be, a REÖK-ben Alfred Jarry: Übü, a király című darabjaláthatták a nézők, a Régi Zsinagógában pedig a Metanoia Artopédia Jég-doktrínák című előadása volt látható.

Visszatérő vendégei is voltak az idei fesztiválnak: a „Köszönjük, Magyarország!” program keretében a Dollár Papa Gyermekei és a Trafó közös produkciója, a Tágra zárt szemek próbája, Ördög Tamás rendezése kétszer is látható volt. Szintén a színész, rendező állította színpadra a D. H. Lawrence regényéből készült Lady Chatterley szeretőjét, melyet ugyancsak műsorra tűztek.

A Kisszínház adott otthont a Frenák Pál Társulat és Radikal Dance Cage című különleges táncszínházi produkciójának.

Filmek, dokumentumfilmek és könyvek alapján, neurológus szakértők segítségével készült a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral kezelt Eric és édesanyja kapcsolatát feldolgozó, Mit tennél, ha ma meghalnék? című előadás, Gergye Krisztián rendezése, a Másik Oldal, a Nézőművészeti Kft. és a Manna Produkció előadása.

Pál András és Rozs Tamás Kezdhetek folytatódni című Petri György-estje mellett az idén harmincéves Andaxínház Petri-versekből készült Arcból arcba című előadása is helyet kapott a programban.

A pécsi Tandem Színház a Fedél Nélkül hajléktalan szerzőinek műveiből szerkesztett Fapados revüje, a Tünet Együttes Trolletetés című offline tragikomikus szidalomjátéka  is látható volt a szegedi fesztiválon.

Változatos gyerekprogramokból sem volt hiány: a Simorág TánCirkusz Ördögmese című előadása a „Köszönjük, Magyarország!” program jóvoltából ingyenesen volt látogatható. Molnár T. Eszter A Kóbor Szálló című regényét Papp Melinda igazította színészekre és bábokra, a 7 éven felülieknek szóló előadást a pécsi Tandem Színház színészei, Fábián Gábor és Bacskó Tünde játszották el Szegeden. A zárónapon a Régi Zsinagóga kertjében Barna Zsombor a Vitéz László Ángliában című vásári bábjátékát mutatta be.

A fesztivál minden napján élőben közvetítettük a fellépő művészekkel készült szakmai beszélgetéseket, melyek visszanézhetőek a fesztivál közösségi oldalán. Idén is részt vettek fiatalok a Kritikusműhelyben, írásaik a elolvashatóak a www.thealter.hu  honlapon, és itt láthatóak a fesztivál eseményeit összefoglaló THEALTER Híradók is.

 

Idén ugyan elmaradtak a jubileumhoz kapcsolódóan tervezett események, de önmagában nagy eredménynek látjuk, hogy a számos bizonytalanság ellenére sikerült idén is megrendezni a fesztivált, amelynek változatos műfajú, de mindvégig magas művészi színvonalú programkínálata most is teltházas előadásokat eredményezett. Különösen fontosnak tartjuk, hogy az idén Szeged mellett 11 megye további 46 kisebb-nagyobb településéről érkeztek nézők a fesztiválra, illetve azt is, hogy a fellépők nagy része a karantén után most találkozott először újra a közönséggel.

A THEALTER Fesztivál fő támogatói 2020-ban Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Nemzeti Kulturális Alap Kulturális Fesztiválok Kollégiuma, és az Emberi Erőforrások Minisztériuma voltak.

További információ a fesztivál 2018-ban megújult honlapján: www.thealter.hu








 
 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006