|
KözösségAz oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
Támogatóink |
THEALTER
A THEALTER 1991-ben indult nyári nemzetközi színházi fesztivál, amely a térség legrégebbi, a legutóbbi évekig egyetlen évente jelentkező nemzetközi színházi fesztiválja. Évről-évre olyan független, azaz innovatív művészi közösségeket látunk vendégül, akik a komplex színházi nyelv művelésében értek el kimagasló esztétikai és színháztörténeti jelentőségű eredményeket, és nyitottak vagyunk minden új kísérletre is. A kezdetektől nagy hangsúlyt fordítunk a határon túli magyar színházak bemutatására, 2003-tól a „Déli Vonal” koncepció kidolgozásával adtunk fesztiválunknak végleges karaktert: a hármas határ közelében földrajzi és kulturális találkozási pontot kínálva különös figyelmet fordítunk a Balkán és Kelet-Európa izgalmas, újító alternatív társulataira, alkotóira. Zenei, képzőművészeti, szabadtéri, gyerek- és szakmai kísérőprogramok gazdagítják a találkozó műsorát. 2012 óta fesztiválhíradóinkban mozgóképes formában is beszámolunk az eseményekről.
Az elmúlt bő harminc évben a Régi Zsinagóga, a THEALTER és a MASZK neve szorosan összekapcsolódott. Eddigi tevékenységünk nyomán több mint 30 ország több mint 200 színházi alkotóműhelye mutatkozott be városunkban, sokan elsőként Magyarországon. Az elmúlt bő harminc év alatt olyan generációk nőhettek fel városunkban, melyeknek módjában állt a világszínház kiemelkedő alkotóival, innovatív művészeti műhelyeinek munkáival találkozni. Az utóbbi évek egyik legfontosabb innovációja a THEALTER Tea for Two tréningkurzus volt, ahol 17 év feletti, hazai és határon túli, közép- vagy felsőfokú művészeti oktatásban résztvevő fiatalok dolgoztak együtt 2-3 kiváló alkotóval. A műhelymunkát nyilvános tréningbemutató követte, melyeket rögzítettünk. Fő helyszínként a Régi Zsinagóga és a Kisszínház várja a fellépőket és a közönséget, de lehetőség szerint évről-évre bevonunk új helyszíneket is. A nagykorúvá érett fesztivál történetében a 2008-as esztendő a metamorphosis, a 2009-es az illúzió éve volt. 2010-ben a hetvenéves Tolnai Ottót ünnepeltük színházzal, 2011 a fiatalok, 2012 a függetlenek, 2013 a figyelő tekintet és a nyúl, 2014 a puttók éve, 2015 a jubileumi, negyedszázados fesztivál, 2016 a macska, 2017 pedig a kutyák éve volt. 2018 a mindig éber, a veszélyre hangos gágogással figyelmeztető, csapatban igen hatékony liba éve, 2019 a huszonkilencedik év, 2020 a jubileumi fesztivál, az eufórikus újraszínház, 2021 a lovas abrakadabra éve volt. 2022 háborúval sújtott év. Az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal elnyerő THEALTER olyan fesztivál, amely hagyományai, erényei megtartása mellett úgy tud megújulni, hogy még többet és még jobbat adhasson a közönség és a szakma számára. A 32. THEALTER fesztiválra 2022. július 29. és augusztus 6. között vártuk az érdeklődőket a napfény és a szabad színházak városába, a hazai független szcéna legizgalmasabb színházainak és alkotóinak előadásait bemutató programsorozatra. Ezúttal 9 nap alatt, 7 helyszínen 31 produkciót láthatott a nézőtereket megtöltő, Szeged és Budapest mellett Magyarország 15 megyéjének 61 kisebb-nagyobb településéről és a határon túlról – 4 országból – érkező lelkes közönség. Bemutattuk a THEALTER(30+1) konferencia előadásaiból készült, a fesztivál történetéről keresztmetszetet adó kötetet is. „Az idei fesztivál – bár olyan jól ismert, csodálatos színészek is a vendégeink voltak, mint például Zsurzs Kati, Nagy Mari, Nyakó Júlia, Hajduk Károly vagy Kaszás Gergő – egyértelműen a fiatalok fesztiválja volt, és újra megmutatta: a független színház él, erőteljes, rólunk, hozzánk szól” – mondja az idei válogatásról Martinkovics Katalin, a MASZK Egyesület alelnöke. – „Most is aktuális, fontos, húsbavágó kérdésekről beszéltek az előadások és beszélgettek alkotók és nézők, és szabad, nagy teret adtunk a fiatal művészeknek – mindez együtt a legfontosabb missziója ennek a találkozónak. Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik részt vettek a fesztivál előkészítésében és lebonyolításában, fellépőinknek, partnereinknek, támogatóinknak, és természetesen a közönségünknek, hiszen idén is kitartottak mellettünk.” Proics Lilla, a THEALTER kritikus szekciójának állandó résztvevője így értékelte a 32. szegedi fesztivált: „Ahelyett, hogy részletezném dühödten a hazai független kultúra aktuális helyzetét, el tudom mondani egy szóval is: tarvágás. Ezért aztán nem jöttem nagy elvárásokkal, hiszen a tett az volt, hogy ebben az évben is lett THEALTER. Rengeteg áldozatos munkát végzett az a maroknyi csapat, akiket idén ugyancsak tüneményes önkéntesek támogattak kilenc sűrű napon át. Volt miért! Bár már korábban -- más fesztiválon is -- megtanultam, hogy ahol a válogatók vállalnak kockázatot, és nem az unásig kipróbált, bombabiztos mainstreamre építenek, ott mindig vannak közepes, erősen középszerű, de még vacak produkciók is. Voltak idén is. Azonban az első meglepetés után jött a többi, pedig nem számítottam ennyi érzelmes, okos, nyitott előadásra. Számos, járt utat bátran hátrahagyó, mély művészi érdeklődésre, igényességre, sőt, elkötelezett kritikai gondolkodásra alapozott munkát láttam. Nem tudom, mit jelent ez a jövőre nézve. Mi lesz a sarjakkal? Nőhet-e belőlük erdő? És meddig lehet a tarvágás közepén fesztivált csinálni?” „Ez a fesztivál minden évben megmutatja, mi az, ami leginkább foglalkoztatja a független színházi alkotókat. Az idei év nekem a Bátor Dolgok Fesztiválja. Bátor dolog beszélni magunkról, a művészi és civil bizonytalanságunkról, a félelmeinkről. A csalódásról azokban, akiket tiszteltünk, akikben megbíztunk. Bátor dolog beszélni a múltról, és hát, a jelenről is. A THEALTER minden évben nagyot merít az évadban bemutatott produkciókból, a válogatás egyik szempontja viszont kétségtelenül az, hogy mit hívhat meg, mire elég a támogatás. Ahogyan a legtöbb művészeti fesztivál, a THEALTER léte is állami és önkormányzati támogatásoktól függ. A mecenatúra a kulturális tao bevezetésével eltűnt a rendszerben, és addig, amíg a látványsport vagy a film támogatásával nagyobb adókedvezményt lehet elérni, csak a legelvetemültebb kultúrapártolók támogatják a színházakat. A fesztivál éves költségvetése nagyjából 20 millió forint, ebből idén 10 millió forint az állami támogatás.” – foglalta össze tapasztalatait a THEALTER visszatérő vendége, dr. Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség korábbi ügyvezető titkára, aki ezúttal az egész fesztivált figyelemmel kísérte. – „A THEALTER méretében kicsi fesztivál, három-négy helyszínen játsszák a stúdiószínházi léptékű előadásokat kilenc napon keresztül, pár nap után a törzsközönség már ismerősként üdvözli egymást. Tudjuk, mire számíthatunk: arra, hogy bármelyik nap érhet meglepetés. Jó lenne, ha még sokkal többen lennénk, pedig tudom, a helyszínek épp ennyi nézőt (vagy alig többet) bírnak el. Jó lenne, ha újra a függetlenek szakmai találkozója is lehetne a fesztivál, ahol nemcsak játszanak a társulatok, hanem nézik egymást és ráérősen beszélgetnek. Amikor megkérdezem, miért nincs így, az első ok a pénz, hiszen csak úgy itt maradni, arra nincs pénze se a kritikus egzisztenciális helyzetben lévő színészeknek, alkotóknak, se a fesztiválnak. A csapatok fesztiválról jönnek, fesztiválra rohannak tovább – talán érdemes lenne az időzítést is összehangolni, hogy legyen egy hely, ahol mindenki kifújhatja magát. És lehetne ez a hely Szeged, lehetne a THEALTER.” Az eseményekről ebben az évben is a fotókkal illusztrált blogjr írások tudósítottak, rögzítették a fesztivál alatt élőben közvetített, zoomon zajló (így bárki által „látogatható”) kritikus szekció beszélgetéseit, és forgattak THEALTER Híradókat, melynek adásai bárki számára elérhetőek a fesztivál honlapján, illetve youtube-csatornáján. A 32. THEALTER fesztivál fő támogatói Szeged MJV Önkormányzata, az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, médiatámogatója a Revizor – a kritikai portál volt. |
Látogatók száma: | KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA | A LAP TETEJÉre | ||
maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum | MASZK 2006 |