Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Bejelentkezés

 

 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

Galéria

 

Metanoia Fesztivál

Régi Zsinagóga 2021.09.30. 19:30

Metanoia Fesztivál
2021. szeptember 30-október 1.
Szeged, Régi Zsinagóga


19.30
Metanoia Artopédia: Jég-doktrínák - variációk a náci retorikára - 39. variáció

Közreműködők: Erdély Perovics Andrea, Krasznahorkai Ágnes, Csépai Eszter, Szokol Szilárd, Francia Gyula, Tóth Péter Zoltán, Lengyel Zoltán, Perovics Zoltán
Ruhák: Csúri Anna
A kartonfigurákat preparálta: Kiss Attila Etele
Szociológiai kérdőív: Lencsés Gyula
Hangkeverés és élő narráció: Lengyel Zoltán
A rendező/szerkesztő munkatársa: Erdély Perovics Andrea
Rendező, látvány: Perovics Zoltán

Az előadás kifejezetten azzal a szándékkal jött létre, hogy érzékennyé tegye a mai fiatal generációkat a náci gyűlöletbeszéd veszélyeire, illetve megtanítsa felismerni annak elemeit a mai közbeszédben.
Az előadás a Holokauszt esztétikai reprezentációjának szokatlanabb módját választja azáltal, hogy az áldozatok perspektívája helyett az elkövetőkre koncentrál, pontosabban az elkövetők nyelvhasználatát és gondolkodásmódját állítja a fókuszba, azt a Victor Klemperer, az irodalomtudós drezdai túlélő és szemtanú által LTI-nek (Lingua Tertii Imperii – a Harmadik Birodalom Nyelve) nevezett nyelvi propagandát, amely képes volt tömegméretekben mételyezni a hétköznapi emberek tudatát is, és gyilkosokká vagy a gyilkosok kollaboránsaivá tenni őket.
Az előadás szövegkönyve a szélesen értelmezett kordokumentumok sajátos kollázsa: szerepelnek benne idézetek a túlélők emlékirataiból (dr. Nyiszli Miklós, Victor Klemperer, Ovics Perla) is, de zömmel az elkövetőknek, a népirtás német és magyar felelőseinek (Hitler, Himmler, Eichmann, Endre László, Horthy Miklós, stb.) beszédeire, nyilatkozataira alapoz, illetve a ’30-as, ’40-es évek náci szövegei mellé, közé helyezi napjaink szélsőjobboldali megnyilvánulásait, a blogok, internetes fórumok névtelen szereplőinek kommentjeit és egyes mai közszereplők nyilatkozatait.

2016-ban Erdély Perovics Andreát a B32-es Galéria és Kultúrtér fesztivál zsűrije a legjobb színésznek járó különdíjban részesítette az előadásban nyújtott kimagasló teljesítményéért. 2017-ben az RS9 OFF Színházi Fesztiválján az előadás megosztva nyerte el a fesztivál zsűrijének fődíját. A Jég-doktrínák külföldi variációi Újvidéken, Kragujevácon, Belgrádban, Krakkóban, Varsóban, Minszkben, Szabadkán, Prágában, Nagybecskereken valósultak meg.

„A Jég-doktrínák esztétikailag, dramaturgiailag és etikailag alaposan végiggondolt, kíméletlenül egyenes, tiszta beszéde érzékennyé teszi a nézőt önnön konformitásának, biztonság iránti vágyának kockázataira. (…)
Úgy érzem magam, mint aki egyszer csak tudatára ébred, hogy időzített bombán ül: a hétköznapokban elszigetelt jelenségnek tűnő szélsőséges megnyilvánulások hirtelen egyetlen masszív, gyúlékony, sötét tömbbé állnak össze – a feszültségtől alig kapok levegőt. A dramaturgia abszolút csúcspontját, vagyis ez itt inkább a mélypont, a diktátort alakító Erdély Andrea háromszor üvölti ki Hitler iszonyatos mondatát: „Teljesüljön bennetek a mások megsemmisítésének parancsa!” Harmadszor már láthatóan erőt kell gyűjtenie, belekapaszkodik a pulpitusba, már könnyes a szeme, és amikor azt hinnénk, hogy nincs tovább, elment a falig, fölhasználta összes fizikai és lelki tartalékát, még egyszer összeszedi magát, és még egyszer, harmadszor is kiüvölti azt a rettenetes, vérfagyasztó mondatot. És akkor már én is sírok: mintha a föld nyílna meg, és színről színre belelátnánk az emberi természet, az emberi gonoszság kétségbeejtő mélységeibe; a lelki teherbíró képességünk határán akárha Dürer melankolikus, lehajtott fejű angyalának tekintetét követnénk, akinek kartonpapírból kivágott mása kezdettől fogva velünk van a pulpituson. Az angyal szinte élőnek hat a beálló csöndben… Soha megrendítőbb színházi pillanatot! Azon az estén a szerepei mögül királynőként kiragyogó Erdély Andrea könnyei olvasztották meg a fenyegetően összetorlódó jégtáblákat. (…)
A jó szándékú nemzetközi egyezmények diplomáciai nyelve emelkedett, kiegyensúlyozott és megnyugtató. Könnyű vele egyetérteni. A Metanoia előadása viszont minden, csak nem megnyugtató. A nézők utána még hosszú percekig ülve maradnak, mintha ennek a hosszú, folyton a jeges semmibe való kivágódással fenyegető súlytalansági gyakorlatnak eszelős irama a székükhöz préselné őket. De talán nem csak erről van szó. Azóta se tudok számot adni magamnak arról a különös, meglepő érzésről, ami elfogott azon a januári estén a kivilágított nézőtéren: nem is tudom, mikor örültem annyira utoljára, örültem-e így valaha életemben annak az egyszerű ténynek, hogy emberek vesznek körül, emberek között lehetek.”

Mikola Gyöngyi: A kegyetlenség evangéliuma mint kulturális örökség, Tiszatáj, 2014. június




„Az a szövevényes szöveganyag, amit a témáról Pero egybeszerkesztett (…) nagyon is pulzáló organizmus, mivel a korabeli idézeteket jelenkori, sőt egészen friss „hozzászólásokkal” komponálta egybe, s ez utóbbit szó szerint kell érteni. A mai szövegek ugyanis nem a politikusok kinyilatkoztatásaiból, hanem azokból a slampos, hétköznapian brutális megjegyzések közül valók, amelyek az internetes fórumokon jelennek meg az egyetértő civilek véleménykényszere nyomán (…) Hátborzongató a végeredmény, mert ily módon a mű a rasszizmus nyílt (mit nyílt, „öntudatosan”, nagy hangon felvállalt), primitív, naprakész deklarációját tárja elénk, s bár koránt sem ismeretlenek az effajta megnyilvánulások, Pero oly módon tálalja ezeket, hogy a néző lúdbőrzik. (…)
A színpadkép fekete-fehér, de oly mesterien bevilágított, hogy az éles sziluettek és az árnyalatok együttese képzőművészeti érzékenységű látványt eredményez (mint ahogy ez Perónál megszokott), s az egész leginkább egy szimbólumos tablóra hasonlít, amelynek egyként kompozíciós részei a színészek, s az apróbb-nagyobb beállított, belógatott, a játéktérben egyéb módon elhelyezett tárgyak. (…)
A Jégdoktrínák… Perovics Zoltán egyik legjobb előadása. De lehet, hogy a mi egyik legjobb előadásunk. A kezdés előtt ugyanis kérdőíveket osztanak ki – zsidókra, cigányokra és hajléktalanokra vonatkozó kérdésekkel –, melyeket kitöltve, még előadás előtt visszaadunk, s Pero azt mondja, a mi véleményeink is formálják majd a következő előadások hangját/hangsúlyait.”

Ibos Éva: Nincs olvadáspont, tiszatajonline.hu

Az előadás hossza: 110 perc

Az előadást követően a Metanoia Artopédia: Előkészületek. Deszkák, pallók... (2007) című előadásához készített mechanikus installáció beindítására kerül sor.

Az „Előkészületek” előadás alapjául a szegedi zsidóság története szolgált a letelepedéstől a Régi Zsinagóga megépítéséig: e zsinagóga volt az előadás helyszíne 2007 májusában.
Az „Előkészületek” azonban egy másik előadás előkészülete is volt, amely az ártatlanul megrágalmazott és meghurcolt tudós-polihisztor, Löw Immánuel (1878-tól 1944-ig szeged főrabbija) előzetes letartóztatásának és házi őrizetének időszakát - saját műveinek, valamint eredeti archív anyagok és írások felhasználásával - tekintette át: 1920. április 23-tól 1920 májusáig az ügyészségi fogdán, ezt követően július 12-ig a Csillagbörtönben, majd 1921. június 11-ig a Korona (ma Hajnóczy) u. 8. szám alatt tartották fogva, ahol megírta mai napig alapműnek számító tudományos főművét, az ószövetségi növényneveket rendszerező Die Flora der Judent, átdolgozta és kibővítette feleségének ajánlott Csók című tanulmányát, és elkészítette rövid önéletrajzát is.

Az installáció beindítása lehetővé teszi, hogy a kiállítás látogatói meghallgathassák az Előkészületek. Deszkák, pallók című előadás levéltári dokumentumait is.
A levéltári kutatásokat és a szövegek szerkesztését Turi Tímea végezte. A szerkesztő-konzultáns Schwimmer Péter és Weiner Sennyei Tibor volt. A hangfelvételeken közreműködött: Czene Csaba, G. Erdélyi Hermina, Nádasi László, Szabó Domokos, dr. Balogh Iván, Keller György, Kocsik András, Kovács Anna Anita, Orcsik Roland, Perovics Zoltán, Tóth Balázs Zoltán, Turi Tímea, Weiner Sennyei Tibor, Szőke Szabolcs, Tóth Evelin. A hangfelvételeket Hunyadi Zsolt és Schwimmer Péter készítette. Az előadás rendezője és az installáció készítője: Perovics Zoltán.

A Metanoia Fesztivál programjaira a belépés ingyenes.

www.metanoiaartopedia.hu * www.facebook.com/MetanoiaArtopedia *
www.instagram.com/artopedlandia


A Metanoia Fesztivál az Interreg-IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Magyarország-Szerbia keretében az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A projekt címe: „A természeti és kulturális értékek megőrzése Szeged és Magyarkanizsa térségében (CULTCAP – HUSRB/1903/33/0013)”
A programok tartalmáért teljes mértékben az Agora Alapítvány a Társadalomkutatásért vállalja a felelősséget, és az semmilyen körülmények között nem tekinthető az Európai Unió és/vagy a programot Irányító Hatóságnak állásfoglalását tükröző tartalomnak.







 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006