Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Bejelentkezés

 

 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

Gergye Krisztián Társulata: A szatír

Régi Zsinagóga 2009.06.03. 19:30

kortárs tánc

Gergye Krisztián a kortárs táncélet egyik legegyedibb képviselője, aki tavaly az évad legjobb koreográfusa kitüntetésben részesült, az idén tavasszal pedig Harangozó Gyula-díjat kapott.
A görög gondolatvilágból és Nietzsche tragédia-felfogásából merítő A szatír című koreográfiájában egyik állandó alkotótársa, Ágens kortárs operaénekesnő is fellép.

Gergye Krisztián pályáját tradicionális jávai táncosként kezdte, majd e tradíciókat kortárs szemléletmóddal ötvözve jellegzetes, a hazai táncéletben egyedi tánc- és testnyelvet alakított ki, a különböző műfajok (tánc, prózai színház, képzőművészetek) határmezsgyéin kísérletezve. 2001 óta készít önálló koreográfiákat, emellett prózai előadások mozgástervezője, színész és önálló prózai előadást is rendezett. Saját koreográfiáival számos rangos hazai és európai fesztiválon fellépett már, az elmúlt években többször járt társulatával Szegeden is a THEALTER fesztivál vendégeként, nagy közönségsikert aratva.
A szatír című előadásának első változatát 2005-ben a Trafóban mutatta be, az újragondolt verzió a Nemzeti Színházban volt látható, amelynek Gergye Krisztián a tavalyi évadtól tagja.


„A szatír eredetileg egy képzeletbeli természeti lény, az isten és a bak összetétele, mely az ősi, természetes állapotot kereső vágy szülötte. (…) nem a keresztény, de még csak nem is a harmonikus, kulturált görög világ terméke, hanem eredendően barbár gyökerű. Barbársága az elevenséget, az élettel teltséget, az élet bűntudat és morál nélküli feltétlen élvezetét jelenti, ami az erős nemi jellegben, a hangsúlyozott testiségben kap formát. A szatír alakja (karaktere) alkalmas arra, hogy kulturális kontextusban lehessen felmutatni a lélek által még le nem igázott test sajátságát.”
(Kimlei Katalin: Testvariációk, Ellenfény, 2005/2.)


„A természetet, melyhez még nem nyúlt kutató kéz, amelyen a kultúra még nem tett erőszakot – ezt látta a görög ember a szatírban, s a szatírban nem látta még a majmot. Ellenkezőleg: az ember ősi példánya volt ő, legemelkedettebb és leghevesebb indulatainak kifejezése, ő, a lelkes rajongó, akit elragadtatással tölt el az isten közelléte, ő a résztvevő, kísérő, akiben megismétlődik az isten szenvedése, a természet szíve mélyéből hirdetője a bölcsességnek, jelképe a természet nemi mindenhatóságának, melyet a görög ember szent tisztelettel csodált. Fönséges és isteni volt a szatír…”
(F. Nietzsche: A tragédia születése avagy görögség és pesszimizmus)

További kritika itt!
Részletek az előadásból itt!

www.gergye.org

Támogatók: NKA, OKM



szereplők: Gresó Nikoletta, Virág Melinda, Gergye Krisztián, Tárnok Marica, Ágens
zene: Alfred Schnittke
ének: Ágens
jelmez: Béres Móni
fény: Fogarasi Zoltán
hang: Boudny Ferenc
smink, maszk: Károlyi Balázs
dramaturg: Miklós Melánia
produkciós asszisztens: Trifonov Dóra
rendezés, koreográfia, látvány: Gergye Krisztián

Jegyár:700 Ft
 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006