Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Közösség

 
 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

Urbán András Társulata a POSZT-on - visszhang


POSZT napló, 2007. június 15., péntek

… Úgyhogy Urbán András Társulatának 0,1mg című előadását nézem ki magamnak mai kezdőprogramnak az Ifjúsági Házban. Meglepően kevesen voltak kíváncsiak a vajdasági csapatra, pedig az összegyűlt maroknyi nézőközönség nem mindennapi élménnyel távozhatott. A 0,1mg ugyanis nem egy szokványos, úgymond "hagyományos" előadás, inkább nevezhető színházi kísérletnek. Urbán András és három színésze ugyanis nem csupán egy irodalmi szöveg színpadra adaptálásával kísérletezik, hanem a színházi nyelvvel és a megszokott befogadói szokásokkal is: próbára teszik a nézők figyelmét (és idegeit), nem engedve az embert egy pillanatra sem a passzív nézői-értelmezői pozícióba "süppedni". Különös, hátborzongató atmoszférát teremtő színházi akciójuk Artaud "kegyetlenség színházát" idézi, ahol a vizualitásnak, az expresszív képi- és hanghatásoknak óriási jelentősége és jelentésteremtő ereje van. A földdel felszórt színpadon kevés ám szimbolikus, jelentéssűrítő kellékek: ketrecszerű vaságy, bitófát idéző vaslécek, egy szék, egy fabölcső, rőzseköteg, balta, kések, kisebb- nagyobb állati koponyák.  Az előadás Csáth Géza naplóiból és Tolnai Ottó árvacsáth-verseiből építkezik és idéz meg a morfium-nők-halálvágy hármas keresztjét cipelő írózseni sorsát. Ám az irodalmi anyag csak kiinduló pont. Urbán András nem egy lineáris történetet mesélő színpadi adaptációt készít, hanem vizionál, érzéseket jelenít meg: félelmeket, elfojtott ösztönöket, gyilkos vágyakat, Csáth nőkhöz, az időhöz és a halálhoz való viszonyát, teszi mindezt a tudatos és a tudatalatti, az álom és a valóság, a normalitás és a téboly határán. Töredékszöveges jelenetek, nyomasztó zenei részletek, és hátborzongató színpadi képek etűdjei váltják egymást. (Döbbenetes pillanatok: az egyik színész (Pletl Zoltán) hosszú viharkabátban egy lángvágóval legalább 10 percen keresztül olvaszt ki egy bitófára fellógatott hatalmas jégtömbből egy halat néma csendben- az embernek a hideg futkározik a hátán). A szürreálba hajló jelenetek során Csáth tébolya az általános emberi történet "őrületévé", a személyes magánproblémák az általános emberi lét abszurditásává lényegülnek át, az embernek az isteni tökéletesség és a tisztaság felé való vágyódását, és ennek megvalósíthatatlanságát mutatják fel. Nyomasztó, szorongató záró képsorok, melyet a nézőtéren dermedt csend követett…

Kiss Mónika

forrás: www.poszt.com, POSZT Napló rovat


 
 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006